Alla inlägg under december 2015

Av Lena - 26 december 2015 13:16

Är ett lustigt ting.....

Min kroniska sjuka kräver att jag äter mediciner varje dag för att inte kroppen ska "attackera sig själv", skicka på inflammationer i tarmen. Det är samma grundprincip som för de som transplanterat organ.

Något jag bland annat ska vara uppmärksam på, utöver tarmarna, är just feber, halsont och UVI. I sommras/våras hade jag besvär av detta från mars tills juli, men utan ytterligare medicinering mer än tranbärsjuice.

Det hela slutade....så där.....
Akut sjukbesök i ösd, inlagd med alldeles för låga blodvärden, vita blodkroppar, blodtryck, höjd sänka osv osv samt feber runt 39. Jag blev ordentligt dålig helt sonika. Med detta försvann läskigt mycket grundenergi, den tog veckor att öka på. Jag fick ofta ta pauser och vila när jag var ute och gick, svetten rann när jag ansträngde mig.

Det var i sommras mot hösten det.

Nu har vi december och jag har testat att jobba sen i oktober på en ungdomsgård där det florerar många osynliga saker i luften. Sedan snart en månad slåss jag återigen mot feber, äter sedan drygt två veckor kortison för ett skov med crohns. Kortison är bra för att läka inflammationer, både i mina tarmar och leder, så smärtor och värk äe minimala viljet är trevligt.
Däremot så ställer kortison till med annat idiotiskt som man måste balansera också.

Som jag mår nu så är det inte skoj, orken tryter och sömnen strular liksom tarmarna.

Kortisonet läker inte befintliga ärr, och jag har ett antal sådana. Det leder till att det blir svårt för maten att passera genom tarmarna, eftersom det blir trångt, vilket leder till förstoppning som leder till smärtor, laxerpulver.....urk....vilket jag mår blääääää på, fryser o mår illa. Så vi får se hur det ska lösa sig.

Strax ska vi till mamsen på annandagsmiddag och jag ska testa att sno ihop en gravlaxsås ;-)

Morgonens medicindos, 13 tbl.....
-skål!

Av Lena - 24 december 2015 17:39

Igen

Ännu en högtid utan dig.

Är stolt över annika som firar med sin micke, som ändå vårdar högtiden <3 med sin farmor, pappa nära och kära.

Själv tillbringar jag dagen i pyjamas med feber och snuva ;-) soffan är fin den med kudde och filt.

Tv'n står och skvalar, just nu har jag skippat Gina med svt och bytt till Croodarna, känns som om de blir lämplig bakgrund till den tallrik gröt jag strax ska fixa.

Imorgon kan det hända att det blir besök hos far och dagen efter hos mor, bara febern ger med sig någon gång.

Kramas med varandra, kör bil bara om du absolut måste och i så fall kör du omsorgsfullt och försiktigt i lugn o ro!!

Av Lena - 18 december 2015 01:10

Att hålla saker alldeles privata och utanför sociala media kan vara lurigt. Min åsikt, är den samma som de i sällskapet bredvid som fotar runt omkring, vilka verkar älska sina selfisar och publicitet.

Vissa saker vill jag ha för mig själv, att suga på och njuta av minnet, känslan... bara jag och mina minnen.

Idag var en sådan dag, nej jag är inte helt motsägelsefull, det bara måste få bubbla lite över kanten!

Idag kom min gumsa och hälsade på, mamman var väl inte helt i rätt form efter nattens bravader, men ibland kan man bita ihop. Vi hämtade henne ute vid stora vägen, tog en sväng förbi morfarn och sefan hit hem där jag passade på att ta en tupplur.

Vidare sedan in till stan och träffade G och så drog vi igång världens mysigaste, finaste, underbaraste tjejdag <3 <3 sådana vackra upplevelser hamnar på finhyllan i hjärnkontoret, den hyllan med hemvirkad fin spets längs kanten.

Vi gjorde därefter dagen komplett tossig genom att hänga på portarna på E street, strax innan 16, knäcka en helflaska bubbel och gooood mat. Inte helt korrekt vad gäller klocka på dagen och veckodag kan man tänka, men, vi var lediga och då passar det fint.

---
Nu har väl äntligen min mage också börjat röra på sig och förhoppningsvis ska det nu sakta bli bättre. Detta skov tar dock hårt på mig, året har varit rätt brutalt mot min kropp och inte har jag undrtlättat heller.
Mitt nya jobb, mitt gamla jobb, alla älskade "måsten" i skogen....i stugan...begravning... Detta år är som sagt tufft.

Nu ska jag baske mig sova, imorgon lagar jag mat hela långa dagen.

Av Lena - 17 december 2015 04:59

Vånda

Frustration

Smärtor

Stress

Att inte komma till ro för sömnen är tortyr, ännu mer om man har något fint som väntar imorgon.

Valet är svårt under kvällen, timmarna går fort.

Hemma från jobbet vid 22:40, inte skött magen på 3-4 dagar och den spänner, smärtar, krampar.... Kikar på klockan och tänker.... Valen radar upp sig, vilket passar just denna kväll.

* The och nybakat bröd som F gjort....
- noop, magen smärtar för mycket....fast det är ju säkert gott, jag chansar och det gick ok. Kollar på 5:an på tv och ser några serier på rad, criminal minds och så, F kliar mig i nacken vilket kan hjälpa mig till sömn. Men icke idag, smärtorna är för svåra.

* laxerade otroligt äckligt pulver man löser upp i vatten och dricker, samt ytterligare några glas vätska på det under någon timme.... Ja då är ju klockan över midnatt genast.
- äsch jag testar, kanske det blir bra tills imorgon.... Noop, mera ont och illamånde vart det av det.

* smärtstillande-kramplösande medicin, den blir jag grusig i ögonen av men inte trött, inte någonstans och dessurom stannar tarmarna av ännu mera, vilket ger mindre ont, men ännu trögare mage....
- testar till sist en sådan vid 01 tiden, kryper ner och fryser som en tok (laxermedel) andas och försöker sova....

Kliver upp och ska dricka vatten, tar en till påse laxermedel, fryser och slår tån i en kartong på väg till toa.... 1:45h srnare är så kök o hall urplockade och uppsnyggade när jag ändå var där liksom.....

Jaha?!?!
Nu är jag lätt desperat, klockan är apmycket och ron finns ju inte alls.
Vad finns ändå kvar den här tiden på dygnet.

* sömntabletter..... jo jo :-/ dem blir jag hur som på, ibland hallucinerar jag, ser syner, pratar knasiga saker, kliver upp och gör riktigt tokiga saker... Slog på ugnen sist sa F. Ibland slocknar jag inom en halvtimme, ibland efter en timme.
- testar ändå en halv sådan nu vid 04:45, vet att jag blir seg imorgon, men måste ju få sova.

Så, tar en dammig gammal omläst bok och läser en stund, imorgon ska bli en underbar dag <3

//önskar ingen mina jävla fel och sjukdomar

Av Lena - 12 december 2015 18:27

Vilar lite på "gården", hittade en soffa som passar fint för en trött tant ;-)

Vi har toköppet idag, tolv till tolv, bakar, lagar mat och så efterrätt på det, runt 25 unga i huset just nu.

Kroppen min är seg och trött, min crohns bråkar och lederna värker, liksom fotsulor..... Själen mår rätt gott ändå och det är också viktigt.

Nu ska jag smyga in igen och kolla läget.

Av Lena - 2 december 2015 02:39

För trött för att sova
Värk i benet, knät, höften

Mycket som snurrar
Många måsten

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Presentation

Gästbok

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards