Direktlänk till inlägg 22 januari 2014

bra dag

Av Lena - 22 januari 2014 22:56

Vilken dubbel känsla det är att få vara glad för dag

Förvirrande också, för hur kan man egentligen vara glad

Idag blev det en bra dag, basta
Började morgonen med att skala potatis, duka bordet. .

Vi skulle ha middagsgäster idag!

Först vankades det bio i stan, 100 åringen, med min far och fru samt Fredrik, därefter skulle vi äta middag här

Köttfärsbiffar på älgfärs, gräddsvampsås, potatis och vill efterrätt varma hjortron och vaniljglass.

Färsen kom via Fredrik och älgjakten

Svampen från höstens skogsturer i Njurunda med en god väninna

Hjortron från sommarens gyllengula myrar i liden. Varav en dag delades med min far, en väldigt speciell dag blev det. Första gången vi gör något liknande tillsammans!

I alla fall, i morse då!

Jag gillar förberedelser och som idag ha så mycket som möjligt klart tills vi återvänder från bion och ville äta, var det jag pysslade med

Kokade såsen med en liten bottenredning, fond, grädde, salt, peppar och så ca 4 msk torkad svamp. När det var klart stängde jag av plattan och på med locket.

Skalade och sköljde på potatisen, ställde kastrullen på spisen, bara att slå på.

Dukade fram på bordet, även små saker som dessertskedar vid tallrikarna, servetter, flasköppnare osv. Ställde in öl i kylen och tog fram rödvin och ställde på bordet. Glasen ställdes fram och ljusen förbereddes.

Färsen blandades med en mix av kryddpeppar, enbär, ingefära, salt, peppar, grädde ägg och ströbröd. Drog plast över och in i kylen i väntan på att bli stekt när vi kom hem!

Därefter fick bilen sig en omgång, trots att Fredrik var riktigt klen idag så skottade han fram den och hjälpte till att få bort flera decimeter snö på den. Vi piffade till den och så körde jag omkring lite så den skulle hinna tina upp ordentligt och få gå lite.

Därefter var det alldeles lagom att byta namn och åka efter far med fru och så bio i stan! Vilken film !! Snacka om måste ses om man inte gjort det, riktigt äckliga effekter, häftiga ljud, brutalitet, sorg, glädje, ironi. . . Allt!

Därefter hem och så bara slå på spisen och ta vid där jag slutade :-) älskar att dona i köket, det ger sinnesro. Kändes som om middagen uppskattades också, även om jag själv tyckte att biffarna blev lite torra och lite menlösa. Skjutsade sedan hem pappa och fru

Nu sitter jag i sängen med kaffe och ska sova. Imorgon blir det en stor dag, många utmaningar, hårt arbete och troligast mycket glädje och glada människor. Det ser jag fram mot

Sov gott

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena - 8 februari 2018 00:14

Ibland bara drabbar verkligheten en så otroligt hårt. Trots att viljan finns, så bara kapsejsar kroppen. Jag lyckas mer och mer sällan vinna med tjuren/trots och vilja. ? Blir så otroligt otroligt ledsen och känner mig rätt värdelös ??? I må...

Av Lena - 23 mars 2017 14:41


Vårvindar friska Solsken och världens blåsväder, smältvatten och slask, porösa snökanter och ute på Ljungan glider majestätiska svanar omkring. Idag går jag sakta, försiktigt med mjuka rörelser och inga häftiga vridningar . Klarar mig utan s...

Av Lena - 22 mars 2017 22:42


Så känns det när masker faller och sanningen visar sin fula nuna . När verkligheten träder in, obönhörlig och brutal. Känns som om jag sprungit gatlopp.... inför skrattande pekande folkmassor, avslöjad och avklädd. När fasaden inte klarar ...

Av Lena - 9 februari 2017 19:32

Idag är det en sån dag... eller kväll. Hittade bilder på mitt sovrum då det bär inrett med saker efter farmor och farfar. Jag älskar att omge mig av saker med mening, minnen eller dess funktion. ...

Av Lena - 27 december 2016 21:11

Vilken dag, snacka om att kroppen och huvudet behöver vila. Igår kraschade jag totalt mentalt efter en fråga om min son, jag var inte förberedd på den alls och sorgen övermannade mig totalt. Soffan varvat med promenader med en fortfarande ic...

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Presentation

Gästbok

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards